maanantai 8. joulukuuta 2008

Kasvihuone-projekti

Olen jo miltein vuosi sitten aloittanut rakentamaan kynttilälyhdystä kasvihuonetta. Lisään tänne nyt ne muistiinpanot ja kuvat mitä minulla siitä pahasti keskeneräisestä projektista on.

8.2.2008

Tänään alkoi kasvihuone-projekti. Työ alkoi kun purin kaikki ylimääräiset osat pois lyhdystä. Ristikot, koristekukat ja jalkoina toimineen pallot on irrotettu, samoin kun erinäinen määrä kiinnitysjuttuja, joita en aio kasvihuoneessa tarvita. Seuraavaksi tein huoneeseen kivijalan. Se on tehty 18mm paksusta vanerista vannesahalla leikkaamalla ja kivien muotoja on vuoltu puukolla. Hiomisen jälkeen oli vuorossa maalaus. Alla on valkoinen pohjamaali ja sen päällä olen vaahtomuovi kappaleella töpöttänyt harmaan värin. Kivistä tuntua olen lisännyt valkoista ja mustaa maalia pensselillä töpöttämällä.



Jälkikäteen kun miettii niin olisi voinut portaisiin tehdä vain yhden ison kiven tai kolme pientä, sillä kaksi kiveä näyttää ihan etuhampailta..:)

12.2.2008

Tänään olen tehnyt kasvihuoneeseen tuuliviirin katolle. Yleensä sellaista ei kasvihuoneissa ole, mutta minä halusin sellaisen tehdä, niin tähän kasvihuoneeseen sellainen tulee. Se saattaa olla hieman iso, mutta sitä voi hieman lyhentää jos se näyttää hassulta. Huomenna olisi tarkoitus ottaa kasvihuone mukaan töihin ja sovittaa viiriä. Se on nyt maalattu mustaksi, mutta ajattelin patinoida sen hieman ruostuneen oloiseksi, niin se ei näytä lian kovalta valkoista kasvihuonetta vasten. Tuuliviiri on leikattu ohuesta pleksistä saksilla ja mattoveitsellä. Varsi on paksua rautalankaa.


14.2.2008

Tänään sahasin rautasahalla kasvihuoneen katolla olevaa ”tornia” matalammaksi, jotta tuuliviirin kanssa se ei näyttäisi liian korkealta törökkäältä. Päätin myös maalata katon kattomaiseksi jotta kasvihuone näyttäisi enemmän kasvihuoneelta eikä lyhdyltä. Oikeissa kasvihuoneissa ei ole valkoista ulkokattoa. Haluan huopakattomaisen ulkonäön kattoon joten pohjustin katon liimalla jossa oli hiekkaa seassa. Käytin ihan yleisliimaa (esim. Erikeepper) ja se kuivui ikään kuin kalvoksi metallin pintaan, kun metallihan ei ime liimaa. Hyvin tuntuu kuitenkin pysyvän hiekka paikoillaan. Seuraavaksi olisi tarkoitus maalata katto erisävyisillä ruskeilla, mutta sen täytyy odottaa kunnes olen päättänyt kasvihuoneen seinien värin ja maalannut katon sisäpuolelta.


26.3.2008

Tässä on ollut hieman taukoa askarteluissa, mutta jotain pientä olen saanut aloitettua. Jossain vaiheessa olen saanut liimattua lyhtyyn metalli listaa, jotta oviaukko olisi oikean kokoinen. Olen myös aloittanut tuulikellon rakentamisen oven pieleen. Meidän vanhan nukkekodin tavarat hain äidin ja isän tyköä ja siellä oli vaikka mitä ihanaa ja kaikkia en edes muistanut. Tähän kasvihuone projektiin sieltä ei paljoa löytynyt apuja, mutta onhan joitain hienoja juttuja valmiina kun aloitan varsinaisen nukkekodin rakentamisen. Jotkut huonekalut olivat väärän kokoisia ja suurinta osaa pitää muokata ja maalata näyttämään enempi oikeilta huonekaluilta eikä leluilta.

Tänään kävin myös Tiimarissa ostamassa tarvikkeita kukkien tekoa varten ja löysin kaikkea muuta, mutta en sitä mitä hain. Olisin ostanut yksittäisiä arkkeja erilaisia papereita kukkien terälehdiksi, mutta papereita olisi pitänyt ostaa koko paketti eli vähintään 50 A4:sta. Katson josko tuolta minun varastoista löytyisi oikeanlaista paperia ja jos ei ole oikean väristä niin ainahan minä voin maalata.


2 kommenttia:

elina kirjoitti...

Hei.
Tuo huvimaja on hieno, paljon hienompi kuin kuvissa. Tee se vaan valmiiksi. En kyllä ymmärrä miten ehdit nuo kaikki asiat, kun sinulla on työ jossa aikaa kuluu enemmän kuin on kohtuullista.
Tuo nukkekotijuttu on kiva, minäkin olen aina haaveillut sellaisesta ja siksi kait tavaroitakin säästelin, vaikka olittekin jo ohittaneet leikki-iän.
Mukava seurata projektisi etenemistä.
t.äiti

Vuokko kirjoitti...

Hei. Äitisi sivuilta tänne eksyin. Itsekin nukkekotiharrastajana ymmärrän hyvin projektien venymisen... Antoisia hetkiä lyhtyprojektin parissa!